Szakmai információk

Neonak sem volt könnyű kiigazodni az új és ismeretlen fogalmak mátrixában. Szerencséjére, ott volt mellette Morpheus, aki készségesen és türelemmel vezette át a riasztó információk... – nem, nem mátrixán – ...erdején.

Mindenkit bizonytalanná tesz az idegen környezet, inkább elfutnánk, csak ne kelljen belegabalyodni a ijesztőnek tűnő ismeretlenbe.

Ne fusson el!

Ez a menüpont azoknak a látogatóknak szól, akik még nem dolgoztak együtt designerekkel és félnek, hogy észrevétlen beszippantják az idegennek tűnő szavak, rövidítések, szakmai kifejezések.

Alapvető információkat adunk azokról a tervezési feladatokról, folyamatokról és buktatókról, tévhitekről, amikről tudnia kell a Megrendelőnek is, hogy tisztán lásson és konstruktív párbeszéd alakulhasson ki.

Sokszor nehezebb a feladat, mint első látásra tűnik, egy adott téma korlátozhatja a felhasználói élményt. Nem lehetséges kellemes látványt nyújtó lábgomba reklámot készíteni, de az lehet a szűk mozgásteren belül érdekes, furmányos, meghökkentő, akár bravúros. Egy tengerparti nyaralást hirdető média – gondolhatnánk – könnyű prédának számít, de nem, hiszen ebben az esetben rettenetesen nehéz elkerülni a banális megoldásokat, az unalmas képi toposzokat, amiket már ezerszer láttunk és már nem ütik meg az ingerküszöbünket.

Embléma-, logótervezés

Szakma a szakmában

Különös látásmódot igényel: stilizálni, nagymértékben egyszerűsíteni kell az adott grafikai témát, amennyiben figurális megoldásról van szó. Absztrakt vagy nonfiguratív embléma esetében egyensúlyozni kell az értelem és zagyvaság határán. A logó lényegében szóemblémát jelent, tehát amikor a betűk formája, tipográfiai furfangja hordoz üzenetet, de mára lényegében átfogó jelentéssel bír, általánosan elfogadott minden emblématípusra.

A jó logó: egyszerű, letisztult. Könnyen és gyorsan felfogható üzenetet ad át. Kis méretben és akár extra nagy felhasználásban is egyértelmű és kifejező. Fekete-fehérben és színesben is karakteres és jól azonosítható.

Céges arculat

Talán a legfontosabb termék

A céges arculat általában a logótól a honlapkészítésen át a céges videóig tart, de olyan extrák is szerepelnek benne, mint autódesign, óriásplakát vagy reklámanimáció. Ez indukálja az első benyomást egy cégről, ami nem megfelelő megjelenés esetén akár végzetes is lehet számára. Amennyiben az arculat stílusa, üzenete nem harmonizál a cég profiljával vagy barkácsminőségű, bizonytalanság, hiteltelenség merülhet fel a céggel szemben.

 

 

Rémálom: „A tuti ötlet”

A varga maradjon a kaptafánál...

Egy könnyedén elképzelt, felskiccelt vizuális koncepció, a „tuti ötlet”, nem biztos, hogy olyan módon megvalósítható, ahogy azt a Megbízó elképzelte. Szükség van együttműködésre, bizalomra, hogy a végtermék tökéletes legyen. Van, aki teljesen rábízza a feladatot a designerre és vannak, akik szeretnének részesei lenni a munkafolyamatoknak. A kreatívnak alkalmazkodni kell tudnia az igényekhez, de alázatra is szükség van a szakemberrel szemben a Megrendelő részéről. Olyan ez mint egy tánc, hagyjuk hogy az alkotó vezessen. Előfordulhat, hogy egy adott megoldás marketing/reklámérték szempontból hibátlan, de nem tetszik az Ügyfélnek és fordítva: egybevág ízlésével, aranyos, de üzleti célját nem éri el. Melyik verziót választja?

Költséghatékony megoldások

Hová gurulnak a tallérok?

Vegyünk egy példát: adott egy nagy példányszámú színházi plakát, amit minden konkrét előadás esetében újra kell nyomni. Ez megletősen drága megoldás. Ezzel szemben, ha a plakát bianco módon (dátum nélkül), teljes példányszámban kerül nyomtatásra, és előadásonként csak a dátumot és mondjuk a helyszínt nyomtatják direkt színnel egy részmennyiségre, akkor ez töredékárba kerül az előző megoldáshoz képest.

Másik példa: egy szórólap esetében kb. 100-200 példányszám felett offszet nyomdai technológia ajánlott, alatta a digitális nyomtatás a kifizetődő.

Alacsony ár = gyenge minőség

Trabant árért Mercedes-t? Ez komoly?

Sajnos, általános tendencia, hogy csak az alacsony ár számít. Aki kedvezőbb árajánlatot ad, az nyeri el a megbízást. Ebben az a buktató, hogy amíg egy adott autó, nyomtató, szoftver stb. minden kereskedőnél ugyanaz a minőség, addig egy kreatív termék nem standard, más szóval: a minősége változó. Csak az ár alapján dönteni: dőreség.

Sokan vannak, akik irreálisan olcsón dolgoznak, aminek, persze, örül a Megbízó, de ennek számos oka lehet, nézzünk egy példát: Kreatív Béla nem saját cégében dolgozik, hanem – mondjuk – egy ügynökségnél, és a „maszek” munkáit a munkaidejében, a cég irodájában, eszközeivel, szoftvereivel stb. készíti, számára minden garas tiszta nyereség. Egy saját vállalkozást fenntartó grafikus nem képes vele árversenybe bonyolódni vagy ha igen, akkor gyorsan veszteségessé válik és tisztességes munkája elértéktelenedik. A jó Megrendelő értékeli és tiszteli az önálló kreatívot.

Számos nyomda úgy hirdeti magát: a grafikai tervezést, kiadványszerkesztést nem, csak a nyomdaköltségeket kell megfizetni. Ez úgy lehetséges, hogy teljes munkaidőben alkalmaz egy operátort (nem grafikust) alcsony bérért, aki rutinból, sablonokból gyorsan felépít egy munkát, tehát a nyomdának fajlagosan fillérekbe kerül, majd kissé megemeli a nyomdaköltséget. Így nem születnek eredeti, minőségi munkák.

Ne feledjük: a minőségnek ára van. Önnek kell eldönteni, sikere szempontjából mennyire fontos a professzionális design. A konkrét megtérülést nehéz mérni, de a gyakorlat azt mutatja, hogy általában az adott projekt befejezésekor derül ki: a relatíve drágább, professzionális megoldásnál végül jóval többe került a sok olcsó kísérlet, mire az Ügyfél elégedett lett a végeredménnyel.

 

 

Impresszum

TReFF Stúdió  •  Minden, ami ötlet!  •  TReFF Kreatív Kft.

Egyedi grafikai tervezés, logó, webdesign, illusztráció, plakát, kiadványok szerkesztése, céges videó készítése, kreatív szövegírás, komplett arculati megoldások.

Mobil: +36-70 609-0054  •  +36-70 606-9393

E-mail: info@treffstudio.hu